תפסת מרובה לא תפסת…

תפסת מרובה לא תפסת…

This entry is part [part not set] of 4 in the series תפסת מרובה לא תפסת...

המטפסים הזקנים זוכרים את הופעת הגריגרי. זה קרה בשנת 1991. הגריגרי של פצל היה המצאה חדשנית בכמה מובנים. הוא למעשה יצר קטגוריה חדשה של אמצעי חיכוך: אמצעי חיכוך שננעלים אוטומטית בזמן נפילה.

למטפסים הותיקים זה נראה רמאות, בדיוק כמו שנעלי טיפוס נראו סוג של רמאות לותיקים בדור שלפני. הם טענו שלאבטח עם אמצעי כזה זה עצלנות, שמאבטחים לא ילמדו לאבטח ויסמכו על המכשיר וזה יוביל לגלי תאונות בכל העולם. כל התחזיות האלו לא התממשו. במקום זה, עוד ועוד חברות ציוד רצו נתח בשוק המתפתח הזה ופיתחו גירסאות משלהן לאמצעי חיכוך ננעלים.

גריגרי ישן, עם חבל עוד יותר ישן…

הגריגרי היה יחיד במערכה למשך זמן ארוך (אולי עשר שנים או משהו) ופצל לא חשו בשום צורך לשדרג אותו. מבחינתם זה היה מושלם, כנראה. למעשה, הוא קיבל שדרוג רק לאחר כ-20 שנים (בשנת 2011) של סטגנציה.

מה שדחף לשדרוג של הגריגרי היו שני תהליכים שאירעו במקביל:
1. הופיעו עוד ועוד מתחרים: מכשירים ננעלים שהיו יותר קלים, נוחים, מודרניים ובטוחים מהגריגרי שהתיישן.
2. חבלי ההובלה הפכו יותר ויותר דקים. והגריגרי הישן תמך רק בקטרים שבין 10מ״מ-11מ״מ בלבד.

בכל מקרה, גריגרי עדיין נחשב סוג של סטנדרט בקטגוריה הזו של מכשירי חיכוך ננעלים אוטומטית. הוא כלכך סטנדרט שמטפסים מתחילים לא פעם משתמשים בכינוי ״גריגרי״ כשם גנרי למכשירי חיכוך ננעלים. אני לא פעם מקבל שאלות כמו ״איזה גריגרי יש לך?״ על הסינץ׳ שלי!

אבל המצב משתנה, והיום הגריגרי כבר לא עומד שם בודד וזוהר בקטגוריה שלו. למעשה – יש מספר מכשירים שנותנים לו פייט לא רע בכלל, כל אחד באספקט אחר.

כל מיני מכשירים…

פעם קראו לזה Self locking או Auto-block, כלומר משהו כמו נעילה אוטומטית. היום קוראים לזה Assisted belay devices או בעברית: מכשירי אִיבטוח עם עזרה…

בסדרת הפוסטים הזו אנסה לסקור כמה מהמכשירים החדשים ביותר שיש בשוק. לגריגרי יש את הגרסה החדשה שלו, הגירסה השלישית (משנת 2019). אבל יש עוד אופציות, חלקן מעניינות מאד. הסקירה הזו תתמקד באמצעים המתוחכמים יותר, שיש להם צירים, גלגלות, קאמים וקפיצים. אולי בעתיד אנסה לסקור גם מכשירים ננעלים פשוטים (כמו סמארט של מאמוט וג׳ול של אדלריד).

עוד הערה קטנה לפני שמתחילים: יש עוד אמצעים שלא נסקרו כאן כמו Eddi של אדלריד, Birdie של ביאל, Matik של קאמפ ואחרים. אותם לא בדקתי, בין השאר כי הם לא מיובאים באופן רציף לארץ, אבל אולי בעתיד…

שנתחיל?

האמצעי הראשון יהיה ה-Revo של Wild Country.

Series Navigation

Leave a comment

Comments are closed.