אוהם? יחידת התנגדות?

אוהם? יחידת התנגדות?

בעיה מוכרת בטיפוס (בעצם – באיבטוח של מטפס) היא בעיית הפרשי המשקל בין המטפס והמאבטח. אם המטפס מאד קל – זה לא בעייה, כמובן. אבל אם המאבטח מאד קל, בנפילה של המטפס הוא עלול להתרומם באוויר. אמנם, יש חיכוך של החבל בטבעות, בכל זאת – זה לא גלגלת, אבל לי כבר קרה שאיבטחתי מישהו ממש כבד והוא נפל, גם שבר איזה עץ בדרך וגם אני כמעט עברתי דרך הטבעת של הראנר הראשון…

מקובל שהפרשי משקל של עד 50% מספיקים לאיבטוח בטופרופ, ושהפרשים של עד 30% מספיקים לאיבטוח בהובלה. ניקח לדוגמה מטפס שרירי שאוהב לאכול ששוקל, נניח 80ק״ג. ושחברה שלו, שהיא לא גדולה ומקפידה יותר ממנו על דיאטה שוקלת 55ק״ג. בנפילת הובלה – המאבטחת תתרומם באוויר! היא בטח תמשיך לעלות במהירות לא גבוהה עד הבולט הראשון. אם היא עמדה קצת רחוק היא עלולה לעוף לתוך הקיר. אם הוא נפל לא ממש מגבוה, הם עלולים להיפגש באוויר. אם הוא נפל ממש בתחילת המסלול, מעל בולט שני, נניח – הוא אפילו עלול להגיע לרצפה.
הנה דוגמה לנפילה נוראית כזו…

סיטואציה לא פחות בעייתית היא למי שרוצה ללכת לטפס עם בנו או בתו. הם ילדים אחראיים, בני 10 או 12, נניח, ומטפסים מצויין. אבל בגלל שהם קלים ממבוגר – הם לא יכולים לאבטח את אבא/אמא בהובלה. זה גם אומר שאם הורה הולך לטפס עם ילד שלא מוביל, והוא רק רוצה לשים לו טופ-רופ – מי יאבטח את המוביל?

פתרונות מוכרים לבעיה היו עד כה טריביאליים: להביא עוד מבוגר לאבטח, להקפיד על הפרשי משקלים סבירים או פשוט לקשור את המאבטח הקל לעץ או בולדר על הרצפה (מה שקרוי ״עגינה אחורית״). בקירות טיפוס משתמשים בעיגונים לרצפה או בשקי חול ש״מכבידים״ את המטפס.
כל אלו עובדים, אבל הם פתרונות לא הכי טובים.

בשנת 2016 הוציאה אדלריד פתרון חדש: אוהם. הרעיון היה לשים מכשיר שלא יפריע למוביל, לא יפריע למאבטח, לא יפריע לזרימת החבל, אבל במקרה של נפילה – יוסיף ״התנגדות״ (מכאן השם…) למעבר החבל, והמאבטח לא יעוף לשמיים.

אני הייתי סקפטי. כרגיל. קשה ללמד כלבים זקנים טריקים חדשים… אבל מכיוון שכבר קיבלתי אחד לנסיון מהיבואן של אדלריד, החלטתי לנסות אותו ולספר לכם מה קרה.

אבל קודם – איך זה עובד? הרעיון הוא כזה: מחברים את האוהם לטבעת התחתונה של הראנר הראשון. כלומר – במקום להעביר את החבל בטבעת, מעבירים אותו באוהם, ואת האוהם מקליפים על הטבעת. הוא בא עם ראנר שיש לו מיילון, אבל כל ראנר יעשה את העבודה. כמובן שמסומן על האוהם איך להעביר את החבל, ומה הכיוון של הזרימה, כמו שמקובל היום על כל מכשיר.

מעכשיו – הכל חוזר להיות כרגיל. החבל אמור לזרום רגיל, כמו בראנר רגיל, מקליפים את הראנרים הבאים ומטפסים. המאבטח נותן חבל כרגיל, ומשתמש במכשיר שלו: ננעל אוטומטית או לא – כרגיל. רק במקרה של נפילה – האוהם מייצר התנגדות לזרימת החבל ומונע העברה של מלוא הכוח למאבטח.
ככה אדלריד מציגים את האוהם בסרטון התדמית שלו:

נראה מרשים בסרטון המבויים של אדלריד. אבל האם אנחנו מאמינים ליצרני הציוד הגדולים ולטריקים השיווקיים שלהם? ברור שלא! כמו שאנחנו לא מאמינים לחברות התרופות שחיסונים לא גורמים לאוטיזם, וכמו שאנחנו מאמינים ליצרני המטוסים שטיסה בגובה 40000רגל היא בטיחותית.

אז התיאוריה והסרטונים מבטיחים, אבל האם הם מקיימים? יצאנו לבדוק את האוהם בעצמנו…

בדקנו בשלשה שלבים.

השלב הראשון היה נפילת מוביל עם מאבטח בגודל דומה. הרעיון היה לראות כמה כוח נדרש מהמאבטח כדי להחזיק נפילה. בבדיקה הפשוטה הזו התבררו שני דברים:
1. אם המסלול לא עולה ישר (והחבל קצת מזגזג) כל העומס הוא על האוהם! החבל אצל המאבטח נשאר רפוי.
2. גם במסלול ללא חיכוך, המאבטח צריך להחזיק את החבל, אבל ״חלש״. אין כמעט עומס על הרתמה של המאבטח. אבל זה בדיוק מה שציפינו, אז אפשר לעבור לשלב השני.

בשלב השני נתנו לילד לאבטח מבוגר, אבל בתנאים ״סטריליים״. כלומר – בקיר טיפוס קצת שלילי ועם נפילה נקייה. גם כאן – הכל הלך סבבה. וזה היה הזמן לבדיקה אמיתית: בשטח, עם מטפס כבד ומאבטחת קלה…

אז בשלב הזה ניסינו להשוות בין נפילת מוביל עם ראנר ראשון רגיל, ועם אוהם. אז יש כאן שני קליפים. בשניהם יש מאבטחת לא גדולה, לוקחת נפילה של מטפס לא קטן. צילמנו את שתי הנפילות על אותו מסלול, רק מזווית קצת שונה.

אפשר לראות שבמקרה אחד היא מתעופפת קצת באוויר, ונחבטת קצת בקיר. במקרה השני היא לוקחת את הנפילה בקלות, וכמעט שלא עולה באוויר בכלל. האם תוכלו לנחש איזה מהמקרים הוא עם אוהם ואיזה בלי?

סיכום:
בשתי מילים – זה עובד.
ביותר משתי מילים – זה מכשיר מצויין. הוא נותן מענה לצורך אמיתי ופותר בעייה קיימת בצורה טובה. בעייה שהפתרונות המאולתרים לה חלשים בהרבה.

המחיר לא זול, אבל זה החסרון היחיד שלו. והוא לא חיסרון כזה גדול בגלל כמה דברים:

קודם כל – צריך רק אחד כזה. זה לא כמו ראנרים שצריך לקנות 15 או משהו.

דבר שני – אין לו באמת אורך חיים מוגבל, הוא יכול לעבוד גם עם הילד הבא, ועם האחיין, ואפילו, כנראה שתכלו למכור אותו כשהילדים יגדלו קצת…

דבר שלישי – זה לא רק עניין בטיחותי, זה גם נותן ביטחון ורוגע למאבטח ולמטפס, ויותר כיף לטפס ככה.

ולסיום: אם אתם חושבים שנפילות הובלה זה מפחיד, מסוכן או גרוע – תראו את זה:

https://www.youtube.com/watch?v=f0PigZDr-s8

או את זה:
https://www.youtube.com/watch?v=MVi_FjNoz1o

Leave a comment

Comments are closed.