זנב פרה ייעודי: פצל קונקט אדג׳סט

זנב פרה ייעודי: פצל קונקט אדג׳סט

זנב פרה הוא אחד מפריטי הציוד השימושיים אצל מטפסי מולטי-פיץ׳ והרים. הקונספט הוא פשוט ביותר, וגאוני: רצועה או חבל שמחוברים תמיד לרתמה ומאפשרים התחברות בטוחה ואפילו יותר חשוב – נוחה ומהירה לכל עיגון או תחנה.

הכל התחיל מדייזי צ׳יין: שרשרת של לולאות חבל או רצועה שמשמשת להיתלות על עיגונים בטיפוס מלאכותי. הרעיון כאן הוא להתחבר במרחק הרצוי (לכן – לא רצועה אחת באורך קבוע). השלב הבא, בטיפוס אייד, היה להשתמש בעכבר חבל (רופ-מן, למשל) שמאפשר כיוונון מדוייק יותר של האורך, ואפילו מיני-מערכת הרמה, כדי להתקרב לעגינה במאמץ מינימאלי.

היום אספר לכם על חוויותי משימוש בזנב פרה ייעודי לטיפוס מולטיפיץ׳, שמיוצר על ידי חברת פצל בשנים האחרונות. יש להם משפחה שלמה של זנבות פרה כאלו – לשימושים שונים. הפשוט ביותר הוא זרוע אחת באורך מתכוונן (Connect adjust). יש גם עם שתי זרועות מתכווננות (Evolv adjust) שממש מיועד לטיפוס באייד). אני בחרתי לבדוק את ה-Dual Connect adjust שמיועד למסלולי מולטי-פיץ׳, ובמיוחד לגלישה ממסלולים כאלו. המבנה הוא לא מורכב: זהו קטע לא ארוך של חבל דינאמי, עם לולאה מובנית (לחיבור לרתמה) ושתי זרועות באורך שונה. המבנה הזה מותאם במיוחד לגלישה נוחה על מסלולים ארוכים.

תיכף אמשיך עם הסקירה הזו, אבל לפני זה, אני חייב לומר שבאופן כללי אני לא קונה בעיניים עצומות כל מה שפצל עושים. יש לי חברים שמוכנים להישבע בשמה של חברת פצל והם ממש מעריצים את המוצרים שלה (ואחרים שמעריצים את BD באופן דומה). אז אני לא. בהיסטוריה של פצל רשומים כמה פלופים מוזרים מאד, לדעתי. מצד שני – יש לה גם מוצרים מעולים, וכאלו שהיו ממש מהפכניים לזמנם והיו לא פחות מפריצת דרך (הגריגרי, למשל).

נחזור לעניין: פצל דואל קונקט אדג׳סט: כאמור – זהו זנב פרה כפול, כאשר כל זרוע באורך אחר. על הזרוע הארוכה יש אביזר אלומיניום קטן, שעליו מקליפים טבעת. הוא יכול לרוץ לאורך החבל, אבל כשמושכים בטבעת הוא מסתובב קצת – וננעל. זהו החיבור המתכוונן. הזרוע הקצרה מסתיימת בלולאת חבל תפורה, המיועדת לטבעת קבועה.

הלולאה התפורה לחיבור לרתמה מיועדת לעבור בקשר משקפים בביליי לופ. היא קצרה מדי מכדי להתחבר ישירות לרתמה (כלומר – במקביל לביליי לופ), ואפילו בביליי לופים רחבים (כלומר – שיותר רחבים מאלו שעשויים מדיינימה, כמו ברתמות המודרניות של פצל) היא לא ״תשב״ טוב. אבל זה עובד. אפשר, כמובן, גם לחבר אותה לרתמה עם מיילון גדול או טבעת ננעלת, אבל זה קצת מפספס את העניין.

מחובר לרתמה בקשר משקפיים על הביליי לופ. הזרוע הארוכה נעולה על התחנה.

בזמן טיפוס על מסלולים ארוכים – הזרוע הקצרה לא בשימוש כלל. הזרוע הארוכה משמשת להתחברות לתחנה, כמו כל זנב פרה. האפשרות לכיוונון היא נוחה ומהירה, ודי מדוייקת. אבל לשימוש כזה ההתכווננות לא כלכך חשובה: אם התחנה על מדף נוח – זנב הפרה ממילא יהיה רפוי (כלומר – באורך המקסימלי). אם זו תחנה תלויה אז קצת יותר נוח לכוונן- אבל גם אם תלויים קצת נמוך יותר – זה לא כלכך משנה.

תחנה טיפוסית במולטיפיץ׳: הקונקט אדג׳סט מצומצם ונעול. אמצעי החיכוך במוד מדריך, מחובר לתחנה בטבעת נפרדת .

בזמן גלישה על מסלולי מולטי-פיץ׳, שם זה כבר עניין אחר. שתי הזרועות בשימוש וזה ממש נוח. הזרוע הקצרה נשארת עם אמצעי החיכוך (גולשים עם אמצעי חיכוך גבוה, כמובן). הזרוע הארוכה משמשת להתחברות נוחה לתחנות. בגלל שאלו למעשה שני חיבורים נפרדים לרתמה – אין תלות ביניהן וזה לא מפריע להעברת עומס חלקה. הפרש האורכים מרגיש מוזר ברגע הראשון, אבל יוצא שהוא מדוייק למדי ומאפשר התיישבות על אמצעי החיכוך תוך הורדת העומס מהזרוע הארוכה. זה אומר שביד אחת אפשר להחזיק את החבל, ובשנייה להתנתק מהתחנה ולגלוש.

מחובר לגלישה, רגע לפני ההתנתקות מהתחנה: אמצעי החיבוך מחובר לזרוע הקצרה של הקונקט אדג׳סט, פרוסיק מתחתיו, והזרוע הארוכה עדיין מחוברת לתחנה, אבל ללא עומס.

החיסרון היחיד שמצאתי באביזר הזה הוא שהוא ייעודי למשהו. כלומר – זנב פרה מאולתר מרצועה או מחבל – אפשר לפרק ולהשתמש בו כעיגון, הארכה, או חבל השארה. האביזר הזה – הוא זנב פרה ייעודי. הוא לא יהיה באמת יעיל לשום דבר אחר. מצד שני – יש לא מעט דברים כאלו שהם ייעודיים: מאוורר תקרה, למשל…

בקיצור – זהו מוצר מצויין, קל משקל (פצל טוענים 160גרם, עם החבל המקורי והתפרים. אני שקלתי ויצא 180), פשוט ואמין. מי שלא צריך כזה – שלא יקנה, אבל מי שכן (ושרד עד לכאן) הנה קוד מיוחד בשביל קוראי הבלוג שלי: Micha2018. הכניסו אותו אותו בזמן הקנייה בקישור הזה ותקבלו הנחה מיוחדת.

תהנו.

עריכה מאוחרת

ליואל היו כמה תוספות מעניינות:

1. זנב פרה, בעיקרון – לא אמורים ליפול עליו. במקרה של האדג׳סט – הוא לוקח נפילות.

2. מי שמוטרד מזה שהחבל תפור שם ואי אפשר לעשות איתו שום דבר אחר – שיחליף את החבל בחבל דינאמי משלו. אפשר לעשות קשר משקפיים בשליש האורך, לולאה מתהדקת בזרוע הקצרה, וקשר מעצור בזרוע הארוכה. אם תקחו חבל טיפה יותר דק – גם תקבלו שזה זורם יותר חלק.

3. מי שמוטרד מתוספת המשקל – החתיכת אלומיניום הזו לבד לא מוסיפה הרבה (30-40גרם), אבל קיבלתם פונקצייה מצויינת – התכווננות… זה טרייד-אוף שווה, בעיני.

4. עם אותו הקוד תוכלו לקבל הנחה גם על הקונקט אדג׳סט היחיד…

5. מידע נוסף על נפילות, חוזק וכו׳ – באתר של פצל.

Leave a comment

2 thoughts on “זנב פרה ייעודי: פצל קונקט אדג׳סט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *