רפלקס המתיחה

מתוך Climbing_Encyclopedia
גרסה מ־00:56, 9 ביוני 2010 מאת מיכה יניב (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

רפלקס המתיחה (באנגלית: stretch reflex) הוא תגובה של השריר להתארכות פתאומית ובלתי צפויה. מתיחה כזו של השריר מאריכה את סיבי השריר עד סף המתיחה. מתיחה מעבר לכך יוצרת רפלקס מתיחה שמתנגד להארכת יתר וגורם לשריר להתכווץ. זהו מנגנון הגנה של השרירים מפני הפעלה של כוח גדול העשוי לגרום לקריעה בשריר.

מתיחה מהירה של השריר גורמת לדחפים עצביים לנוע בסיבים התחושתיים, להפעיל דרך הסינפסה את הנוירונים התנועתיים, אלו שולחים דחפים עצביים דרך סיביהם אל השריר וגורמים לכיווצו הרפלקסיבי המיידי וכן לכיווצם של מספר שרירים סינרגיסטים. עם כיווצו של השריר הגורם לקיצורו, נפסק הגירוי של הכישור ומסתיימת התגובה הדינמית. לאחר מכן משמרת התגובה הסטטית את השריר באורכו המקורי.

רפלקס המתיחה משמש לשמירת השרירים באורכם כנגד כוחות חיצוניים. לדוגמה, שרירי היציבה הפועלים נגד הכבידה וכך משמרים את היציבה. אפשר לזהות את הרפלקס במקרה היומיומי של אחיזת ספל שנוזל נמזג לתוכו, מסת הנוזל מגבירה את המנוף המופעל על המרפק ושואפת ליישר את המרפק, בתגובה לישור המרפק המהיר רפלקס המתיחה מגביר את פעולת השרירים הכופפים של המרפק וישורו של המרפק מתבטל בעזרת פעולת השרירים.

רפלקס המתיחה הוא גם מקור לכשל של כוח מתפרץ. אם המתח המופעל על השריר גדול מערך סף מסויים (שהוא למעשה המתח הגדול ביותר שהשריר חווה, או משהו דומה לזה) השריר ייתכווץ וייתרפה מייד. התחושה היא שמנסים לעשות את התנועה, ושום דבר לא קורה. במקרה כזה, יש לנוח עד להתאוששות שכן הרפלקס דורש זמן ל"טעינה", וללא הרפלקס הזה, שמהווה כאמור, מנגנון הגנה, השריר נמצא במצב של סכנה חמורה של קריעה.

באימוני גמישות מופיע לפעמים רפלקס המתיחה. אם מותחים יותר מדי, ויש סיכוי לפגיעה בשריר, הרפלקס מופעל. יש שיטה לשיפור הגמישות שמשתמשת ברפלקס המתיחה במקום במתיחות. מפעילים כוח חזק בכיוון ההפוך למתיחה, השריר מתרפה וטווח התנועה גדל.



תרמו לדף זה: מיכה יניב ואחרים...