הבדלים בין גרסאות בדף "המחצבה בזכרון"

מתוך Climbing_Encyclopedia
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(18 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:

{{אתרים}}

זהו אתר סימפטי המצוי במחצבה קדומה במבואותיה הדרום מזרחיים של זיכרון יעקב. אתר זה אינו מצוי בשמורת טבע, ולכן אינו אסור לטיפוס. האתר (ודרכי הגישה אליו), גובלים במטעים ובשטחי מרעה. מאז הופעת מטפסים באזור, היו כמה חיכוכים לא נעימים עם בעלי המטעים, שעיקרם קטיפת פרות מהעצים והשארת שער הפרות פתוח. אנא כבדו את רכוש הזולת על מנת למנוע בעיות מיותרות.
זהו אתר סימפטי וקטנטן המצוי במחצבה קדומה במבואותיה הדרום מזרחיים של זיכרון יעקב. אתר זה אינו מצוי בשמורת טבע, ולכן אינו אסור לטיפוס. האתר (ודרכי הגישה אליו), גובלים במטעים ובשטחי מרעה. מאז הופעת מטפסים באזור, היו כמה חיכוכים לא נעימים עם בעלי המטעים, שעיקרם קטיפת פרות מהעצים והשארת שער הפרות פתוח. אנא כבדו את רכוש הזולת על מנת למנוע בעיות מיותרות.

חלק ניכר מהמסלולים מבולטים באורינטציה [[טיפוס ספורטיבי|ספורטיבית]], כולל [[תחנות]] הקלפה. הטיפוס הוא טיפוס [[פייס]] טכני, על סוג סלע מיוחד במינו. המסלולים במגוון דרגות קושי, מ 5a ועד 7b.
חלק ניכר מהמסלולים מבולטים באוריינטציה [[טיפוס ספורטיבי|ספורטיבית]], כולל [[תחנות]] הקלפה. הטיפוס הוא טיפוס [[פייס]] טכני, על סוג סלע מיוחד במינו. המסלולים במגוון דרגות קושי, מ-5a ועד 7b.

המצוק פונה דרום- מערבה ונכנס לשמש בערך בשעה 11:00, ולכן אינו מומלץ לימים החמים של הקיץ.

==ציוד==

גובה המצוק בין 8- 10 מטר, כך שחבל  באורך 20 מטר ו 5 ראנרים מספיקים בהחלט.
גובה המצוק בין 8- 10 מטר, כך ש[[חבלים|חבל]] באורך 20מ' ו-5 [[ראנרים]] מספיקים בהחלט.

==היסטוריה==

ה"מצוק" הוא למעשה מחצבה קדומה מהתקופה הרומית-ביזנטית ששרתה את אתרי  הבניה האזוריים דוגמת שוני, עין צור וחירבת אל עקב. בעידן היותר מודרני (ואני מתנצל מראש אם אני מקפח מישהו), הפוטנציאל של המחצבה כאתר טיפוס אובחן לראשונה ע"י גדעון אביגד מרמת ישי.

תחילה הטיפוס נעשה ב- [[טופ-רופ]] (גדעון, ארנון ו- Mark Pretty) ולאחר מכן ב[[סולו]] (יוחאי ליליאור, איל ליליאור ז"ל ויואב ניר ז"ל). 23 מסלולים בולטו ע"י עודד לוינזון ואמיר עזר ב 7-/1996, 3 מסלולים נוספים בולטו ע"י יוסף ופליקס בשנים שלאחר מכן. הבילוט נעשה במימון פרטי.

==גיאולוגיה==
=מסלע=
הסלע הוא גיר שוניתי מגיל טורון (94-90 מ"ש) הגיר שייך לתצורת בינה שבאזור זה מתחלקת לשני פרטים פרט מוחרקה שכולל בעיקר גירים שוניתיים ופרט סומק שבנוי סלעים רכים וגירים שוניתיים מופיעים בו רק כעדשות מקומיות.
=מרקם=
הסלע מסיבי (חסר שיכוב) ומחוספס כיוון שהוא בנוי רסק מאובנים שנוצר מבליה של מבנים שוניתיים. אופי פני הסלע מושפעים בעיקר מאופי החציבה והבליה המחוספסת היא תוצאת החשיפה של פני הסלע החצובים לאטמוספירה.

==כיצד מגיעים==

הגישה היא מכביש מס’ 652, המקשר בין זיכרון יעקב לבנימינה.
הגישה היא מכביש מס’ 652, המקשר בין זיכרון יעקב לבנימינה. יש שלוש אפשרויות:

===מצפון===

ישר עד שרואים תחנת דלק של "דור" בצד שמאל של הכביש (אפשר לראות את בי"ס אורט מימין) ואחריה פונים פניה ראשונה שמאלה. אחרי 0.5 ק"מ, לפני העיקול החד בכביש, פונים שמאלה לדרך עפר (סעו לאט, קל לפספס). עם דרך זו ממשיכים עד למפגש עם שביל ישראל ועמו ממשיכים עד למצוק ( ~2 ק"מ).

===מדרום===

מכביש החוף יורדים במחלף קיסריה ופונים לכיוון עפולה. בצומת הראשון, צמת נחל חדרה, פונים שמאלה לכיוון חיפה. בצומת בנימינה פונים ימינה (תחנת דלק "פז" משמאל), לכביש 653. ממשיכים ישר כל הזמן (עם פיתולי הכביש). עוברים את פסי הרכבת ופונים בצומת T שמאלה לכביש 652. נוסעים עם הכביש 4.1 ק"מ, ופונים ימינה (רואים את בי"ס אורט משמאל). אחרי 0.5 ק"מ, לפני העיקול החד פונים שמאלה לדרך עפר המצטרפת לשביל ישראל.

===גישה חלופית, מומלצת בעיקר בחורף לאחר גשמים===

יש אפשרות לחנות בשכונת נווה שרת (מסומנת במפה) הפונה למצוק ולהגיע ברגל (כ 10 דקות). השכונה נמצא סמוך לתחנת דלק "דור" המוזכרת לעיל.

[[תמונה: zikhron_map.jpg|מרכז|ממוזער|600px|מפת הגעה למצוק]]

==המסלולים==

מסלול 1  - הגמד המאוכזב 6b: צעדים קצת מוזרים אך מעניין.

שורה 27: שורה 32:

מסלול 2 - (ללא שם) 6c.

מסלול 3 - חג שמח 5c: במעלה המדרגה והחריץ.

מסלול 4 - "הטוב" 6b: מתחיל ב BRIDGING בארובה, עובר שמאלה לג’אגים. אתלטי.
[[תמונה: zikhron1-3.jpg|מרכז|ממוזער|300px|מסלולים 1-3]]

מסלול 4 - "הטוב" 6b: מתחיל ב[[ברידג'ינג]] ב[[ארובה]], עובר שמאלה לג’אגים. אתלטי.

מסלול 5 - "הרע" 6a+: BRIDGING כל הדרך, לגמישים בלבד.

שורה 35: שורה 42:

מסלול 6 - "והמכוער"  6b: התחלה על מסלול ה"פייס" מימין לארובה, צעד אחרון טכני.

מסלול 7 - הגמד היחף בסולו 6a.
[[תמונה: zikhron3-6.jpg|מרכז|ממוזער|300px|מסלולים 3-6]]

מסלול 7 - הגמד היחף ב[[סולו]] 6a.

מסלול 8 - (ללא שם) 6a+.

מסלול 9 - BECAME A CLASSIC
מסלול 9 - BECAME A CLASSIC 6c: עולים למדרגה משמאל לפינה, [[טרברסה]] ימינה וישר למעלה.

מסלול  6c: עולים למדרגה משמאל לפינה, טרוורס ימינה וישר למעלה.

מסלול 10 - ספר הספרים 6b: עדין ויפה ב OPEN BOOK.
מסלול 10 - ספר הספרים 6b: עדין ויפה ב[[אופן-בוק]].

מסלול 11 - (ללא שם) +7a.

מסלול 12 - שלום חבר6b\c: אולי המסלול היפה באתר.
מסלול 12 - שלום חבר 6b\c: אולי המסלול היפה באתר.

מסלול 13 - אינקיוויזיציה לקטנים +7b: קל יותר מאחיו הגדול, יפה.

[[תמונה: zikhron7-13.jpg|מרכז|ממוזער|300px|מסלולים 7-13]]

מסלול 14 -  5b
מסלול 14 - (ללא שם) 5b

מסלול 15 - (ללא שם) 7a/b
מסלול 15 - (ללא שם) - 7a/b

אנא הימנעו מטיפוס מסלולים  21-16  בין אמצע מרץ לאמצע יולי בגלל קינון קבוע של תנשמות.

שורה 62: שורה 70:

מסלול 18 - עזר כנגדו  +6b, יפיפה

[[תמונה: zikhron14-18.jpg|מרכז|ממוזער|300px|מסלולים 14-18]]

מסלול 19 - 7a/b.
מסלול 19 - (ללא שם) 7a/b

מסלול 20 - התנשמת 5c
מסלול 20 - התנשמת - 5c

מסלול 21 - (ללא שם). 6c: קו ישר ויפה, צעד אחרון BOULDER PROBLEM.
מסלול 21 - (ללא שם) - 6c - קו ישר ויפה, צעד אחרון בעיית [[בולדרינג]].

מסלול 22 - שטן קטן שלי 7b.
מסלול 22 - שטן קטן שלי - 7b

מסלול 28 - (ללא שם) 5b

מסלול 29 - פולי 6b: בעיית בולדר מבולטת

==למידע נוסף ומדריכים ישנים==

* [http://www.archive.israelalpine.org/GL_Display.asp?SEC=2&EntryID=80 המדריך המקורי של עודד לוינסון]

----

תרמו לדף זה: עודד לוינזון, [[משתמש: מיכה יניב|מיכה יניב]] ואחרים...
תרמו לדף זה: עודד לוינזון, [[משתמש: מיכה יניב|מיכה יניב]], [[משתמש: shmulik|שמוליק]] ואחרים...

[[קטגוריה: אתרים בישראל]][[קטגוריה: אתרי טיפוס]]

גרסה מ־01:39, 6 באוקטובר 2017

הטופואים של אתרי הטיפוס באנציקלופדיה הם כלליים מאד ומכילים רק מידע ראשוני: איך מגיעים, מה אופי הטיפוס באתר וכו'. אין שום התחייבות שהמידע מדוייק או עדכני.

את המדריך המלא של אתרי טיפוס בישראל ניתן לרכוש בטיפוס אורבני או בכל קירות הטיפוס האחרים

חלק ניכר מהמסלולים מבולטים באוריינטציה ספורטיבית, כולל תחנות הקלפה. הטיפוס הוא טיפוס פייס טכני, על סוג סלע מיוחד במינו. המסלולים במגוון דרגות קושי, מ-5a ועד 7b.

ציוד

גובה המצוק בין 8- 10 מטר, כך שחבל באורך 20מ' ו-5 ראנרים מספיקים בהחלט.

היסטוריה

תחילה הטיפוס נעשה ב- טופ-רופ (גדעון, ארנון ו- Mark Pretty) ולאחר מכן בסולו (יוחאי ליליאור, איל ליליאור ז"ל ויואב ניר ז"ל). 23 מסלולים בולטו ע"י עודד לוינזון ואמיר עזר ב 7-/1996, 3 מסלולים נוספים בולטו ע"י יוסף ופליקס בשנים שלאחר מכן. הבילוט נעשה במימון פרטי.

גיאולוגיה

מסלע

מרקם

כיצד מגיעים

הגישה היא מכביש מס’ 652, המקשר בין זיכרון יעקב לבנימינה. יש שלוש אפשרויות:

מצפון

מכביש החוף יורדים במחלף זיכרון. בצומת הראשון צומת פורדיס, פונים ימינה. לאחר כשני ק"מ פונים שמאלה לזיכרון יעקב. לוקחים את הפניה הראשונה ימינה בעלייה (מזלג) לכיוון מעין  צבי, עד לכיכר קטנה. פונים בכיכר שמאלה, וממשיכים ישר בעליה עד לכיכר נוספת, בה פונים ימינה לכיוון בנימינה. נוסעים ישר עד שרואים תחנת דלק של "דור" בצד שמאל של הכביש (אפשר לראות את בי"ס אורט מימין) ואחריה פונים פניה ראשונה שמאלה. אחרי 0.5 ק"מ, לפני העיקול החד בכביש, פונים שמאלה לדרך עפר (סעו לאט, קל לפספס). עם דרך זו ממשיכים עד למפגש עם שביל ישראל ועמו ממשיכים עד למצוק (~2 ק"מ).

מדרום

גישה חלופית, מומלצת בעיקר בחורף לאחר גשמים

מפת הגעה למצוק

המסלולים

מסלול 1 - הגמד המאוכזב 6b: צעדים קצת מוזרים אך מעניין.

מסלול 2 - (ללא שם) 6c.

מסלול 3 - חג שמח 5c: במעלה המדרגה והחריץ.

מסלולים 1-3

מסלול 4 - "הטוב" 6b: מתחיל בברידג'ינג בארובה, עובר שמאלה לג’אגים. אתלטי.

מסלול 5 - "הרע" 6a+: BRIDGING כל הדרך, לגמישים בלבד.

מסלול 6 - "והמכוער"  6b: התחלה על מסלול ה"פייס" מימין לארובה, צעד אחרון טכני.

מסלולים 3-6

מסלול 7 - הגמד היחף בסולו 6a.

מסלול 8 - (ללא שם) 6a+.

מסלול 9 - BECAME A CLASSIC 6c: עולים למדרגה משמאל לפינה, טרברסה ימינה וישר למעלה.

מסלול 10 - ספר הספרים 6b: עדין ויפה באופן-בוק.

מסלול 11 - (ללא שם) +7a.

מסלול 12 - שלום חבר 6b\c: אולי המסלול היפה באתר.

מסלול 13 - אינקיוויזיציה לקטנים +7b: קל יותר מאחיו הגדול, יפה.

מסלולים 7-13

מסלולים 14-18

מסלול 19 - (ללא שם) 7a/b

מסלול 20 - התנשמת - 5c

מסלול 21 - (ללא שם) - 6c - קו ישר ויפה, צעד אחרון בעיית בולדרינג.   מסלול 22 - שטן קטן שלי - 7b

מסלול 23 - (ללא שם) - 5b

מסלול 28 - (ללא שם) - 5b

מסלול 29 - פולי 6b - בעיית בולדר מבולטת

מסלולים 28-29

תרמו לדף זה: עודד לוינזון, מיכה יניב, שמוליק ואחרים...