גיתה מזרח

מתוך Climbing_Encyclopedia
(הופנה מהדף גיתה)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

גיתה מזרח (או כמו שהוא קרוי - פשוט גיתה) זהו ללא ספק האתר הגדול והמפותח ביותר בצפון הארץ. מספר המסלולים והמגוון שלהם, הן ברמות (החל בחמישיות וכלה בשמיניות) והן בסגנון (פייסים, חריצים, שליליים וגגות).

המצוק של גיתה הוא מאסיבי יותר מזה של גיתה מערב, למרות שגם בו ניתן להבחין במבנה הטיפוסי של פילארים המופרדים על ידי חריצים. הסלע הוא מצוק גיר של תצורת בינה (כמו מצוק היונים, עין פארה וכמובן - גיתה מערב...), והוא יציב למדי.

בגיתה יש כ-60 מסלולים מבולטים, ועוד כמה שמתאימים לטראד. גובה המצוק עד 40מ', אבל המסלולים הארוכים ביותר הם של כ-30מ'. מעל מרבית המסלולים יש תחנות עם שרשרת.

המצוק פונה ברובו לדרום-דרום מזרח, מה שאומר שרובו בשמש מהבוקר ועד הצהריים. החל משעות הבוקר המאוחרות (10:00-11:00) מתחילים הסקטורים השליליים ביותר להכנס לצל. החל מ-13:00, בערך, מרבית הסקטורים המזרחיים מוצלים. מ-16:00, בערך, גם הסקטורים המערביים ביותר נכנסים לצל. בחורף יכול להיות רטוב וקר.

היסטוריה

הטיפוס בגיתה החל בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20. לא היו אז בולטים ומסלולים טופסו בטופ-רופ או בטראד. בתחילת שנות ה-90 התחילה תנופת טיפוס, ומטפסי הצפון ביקרו בגיתה לעיתים תכופות. יואב ניר (ז"ל), אבנר רוטשילד, גדעון אביגד, יורי דורון ואחרים הם רק חלק מן השמות הבולטים של התקופה. יואב ניר וגדעון אביגד בילטו מספר מסלולים.

תנופת הבילוט הגדולה החלה כשפליקס שלומוביץ' (ז"ל) נטל את המושכות לידיו ובשנים 2000-2004) בילט כמה עשרות מסלולים, חלקם חדשים ואחרים כאלה שטופסו בטראד עד אז. לאחר שפליקס הפסיק לטפס ולבלט, עקב מחלה שממנה נפטר ב-2009, נטלו אחרים את המושכות לידיהם והמשיכו את המלאכה. בין הבולטים שבמבלטים ניתן למנות את שמעון ברי, אלעד עומר, אורן נוגרדי, עופר בלוטרייך, מקס שוסטר, בוריס גינזבורג וסלאבה רובין.

עופר בלוטרייך גם אחראי לכמה מהמסלולים הקשים ביותר באתר, והוא גם הגה, גם בילט אותם וגם טיפס אותם לראשונה.

איך מגיעים

מצומת יגור נוסעים צפונה (כביש 70), עוברים את צומת סומך וממשיכים לצומת אחיהוד. שם, פונים שמאלה ומיד ימינה בצומת יסיף. נוסעים צפונה, עוברים את כפר יסיף וממשיכים לצומת כליל, שם פונים ימינה לכיוון ג'ת וגיתה (כביש 8721). מג'ת יש שילוט לגיתה. לאחר שיורדים וחוצים את הערוץ, יש הצטלבות קטנה, שהכביש שיוצא ממנה דרומה מוביל לירכא.

מלמטה

נוסעים על הכביש שבין ג'ת לירכא. הוא עולה קצת, ואז יורד הרבה. מיד לאחר שהוא חוצה את הערוץ, פונים מזרחה לדרך עפר. ממשיכים בדרך הזו כמה שאפשר (מרבית המכוניות עוצרות במטע הזיתים, במקום שבו הדרך מפסיקה להיות טובה), ועולים בשביל המסומן ירוק, המוביל עד למצוק. אם יש לכם רכב 4x4 אפשר לחצות את הערוץ ולעלות הדרך העפר כמעט עד המצוק.

מלמעלה - מהמחצבה

על הכביש שבין ג'ת לגיתה יש כניסה לכביש לירכא (שהוזכר קודם). לאחר כ-300מ' פונים שמאלה לדרך עפר (לא מאד טובה) וממשיכים בה כמה שאפשר. משם יורדים ברגל לשביל הגדול שמוביל לגיתה מזרח. פונים מזרחה והליכה של כמה דקות על קו גובה תביא אותכם לסקטור הילטון - השמאלי ביותר בגיתה מזרח.

מלמעלה - מגיתה

על הכביש שבין ג'ת לגיתה לא פונים לכביש לכיוון ירכא, אלא ממשיכים עד היישוב גיתה. משער היישוב ממשיכים עד לצומת T, פונים שמאלה ומיד חונים. יורדים בדרך עפר עד לתחנת טיהור, עוקפים אותה משמאל ויורדים בשביל לא מאד ברור עד למצוק. השביל יביא אתכם לסקטור הטבעי - הימני ביותר באתר.

מפת הגעה

ציוד

חבל הובלה של 60מ' ו-12 ראנרים למסלולים ועוד שניים לתחנה יספיקו לגמרי למסלולים הספורטיביים.

למסלולי הטראד - ציוד טראד.

המסלולים

Walk about

הילטון

מידע נוסף ומדריכים אחרים

תרמו לדף זה: מיכה יניב ואחרים...