קסדות והאם הן באמת נחוצות- סתאאאם…

קסדות והאם הן באמת נחוצות- סתאאאם…

הויכוחים על קסדות נמשכים ברשת בכל הכוח, והם קיימים מאז שהתחלתי לטפס. טוב, לא באמת היתה רשת אז, אבל הויכוחים היו גם היו.

אז אם לצטט את ג׳רי סיינפלד: ״מכל הדברים שמעידים על כך שאנשים הם טפשים, הדוגמה הכי טובה שאני מכיר היא קסדה״. אבל למה לי לכתוב, ניתן לסיינפלד להסביר…

זה לא פוסט על בטיחות אלא פוסט כללי על קסדות וכמה מילים על קסדות אולטרא-קלות. אבל לפני זה, מכיוון:
1. שאני ידוע כ״מכחיש קסדות״ ו…
2. שאני לא באמת מבין למה
אני אומר משהו גם על בעד וגם על נגד.

האמת היא שזה תמיד משעשע אותי שחושבים שאני ״נגד״ קסדות: הרי אני מטפס בעיקר בהרים ועל מסלולים ארוכים, ושם אני תמיד תמיד עם קסדה. לפני כמה חודשים ספרתי ומצאתי שיש לי בעשר שנים האחרונות יותר ימי טיפוס בשאמוני, יוסמיטי, ורדון, ואדי ראם סיני וכו׳, מאשר בארץ על מסלולים ספורטיביים. אז אפילו אם אני תמיד עם קסדה בהרים (מה שנכון) ואף פעם לא עם קסדה בארץ (מה שלא נכון) – אני מטפס יותר עם קסדה מאשר בלי. הנה, תראו:

על פסגת איגווי וורט (4122מ׳), עם קסדה ועם המונבלאן (4810מ׳, מימין) וגראן ז׳וראס (4208מ׳, משמאל) ברקע

אז מה אני ממליץ בענייני קסדות:
– אם אתם בהרים/על מסלול מולטיפיץ׳/ביג וול – תמיד תהיו עם קסדה
– אם אתם באתר ספורטיבי שאתם יודעים שנופלות בו אבנים – תמיד תהיו עם קסדה
– אם אתם באתר חדש שלא טיפסו בו הרבה – תמיד תהיו עם קסדה
– אם אתם באתר שאתם לא מכירים ולא יודעים אם נופלות בו אבנים – תמיד תהיו עם קסדה
בכל מקרה אחר – נהלו את הסיכונים שלכם באופן אחראי. ואל תזדעזעו יותר מדי מאחרים שמנהלים את הסיכונים שלהם אחרת…

ועכשיו לנושא של הפוסט הזה, שכאמור – הוא לא בטיחות. הנושא הוא קסדות. אני רוצה להסביר קצת על סוגי קסדות, חומרים שונים וכו׳, ולציין כמה דגמים של קסדות קלות במיוחד, שזה הקטע המגניב של השנים האחרונות. אז נתחיל?

מה תפקיד הקסדה?

תפקיד הקסדה הוא לשמור על הראש, כמובן. אבל ממה? ממכות חלשות? חזקות? מחדירה של עצמים חדים או ממעיכה על משטח קשה? מדברים שנופלים מלמעלה או ממכות חזקות מהצד או מרסיסים שעפים לעברנו?

אז כל קסדה, בכל תחום, מתוכננת כדי להגן מדברים שמקובלים באותו תחום. קסדות של אתרי בנייה, למשל, הן בעיקר נגד דברים שנופלים מלמעלה, אבל לא כלכך סביר שהקסדה תעוף מהראש. קסדות של אופניים ואופנועים לא מגנות נגד דברים נופלים אלא נגד מכות צד ומכות באזור המוח הקטן, בצד האחורי של הגולגולת (לכן קסדות אופניים כלכך מעובות מאחורה), ויש להן מערכת רתימה שמונעת מהקסדה לעוף מהראש בזמן מכה או תאונה.

למה חובשים קסדה?

קסדות הטיפוס הראשונות תוכננו עם מטרה דומה לקסדות של אתרי בנייה, והיו בנויות בעיקר ממעטפת קשה שמטרתה למנוע מאבן נופלת להגיע לראש של המטפס. ככל שהטיפוס הלך יותר ויותר לכיוון ספורטיבי, הקסדות השתנו והתאימו את עצמן. למעשה, נוספה דרישה שבמקרה של מכה מהקיר בזמן נפילה – הראש יהיה מוגן מכל הכיוונים. זה אומר שהקסדות צריכות להגן ממכות של דברים קשיחים מהצד, מקדימה ומאחורה אבל גם, כמו קודם, מחדירה של דברים חדים, שנופלים מלמעלה.

הבדיקות העיקריות לקסדות טיפוס.

יש גם בדיקת החלקה של הקסדה קדימה ואחורה, ובדיקת החוזק של הרצועות, אבל זה פחות חשוב לנושא שלנו.

דרישה נוספת קשורה לזה שטיפוס ספורטיבי קורה בעיקר באזורים לא מאד קרים. זה אומר שקסדות לטיפוס ספורטיבי צריכות להיות יותר מאווררות מקסדות לטיפוס בהרים. את האבולוציה הזו רואים ברור אם משווים קסדות של העשור האחרון, לעומת קסדות מהמאה הקודמת (זה סתם נשמע נורא מזמן, זה לא כזה…).

עוד שינוי הוא שבעוד שפעם חשבו שכדי להגן על משהו צריך לעשות לו מעטפת כמה שיותר קשיחה וחזקה. לכן מכוניות של פעם היו בנויות עם מעטה פח עבה (כמו וולוו או סאאב, אבל כל המכוניות של פעם). בהמשך הבינו המהנדסים, שעדיף שהמעטפת תהייה ״מעיכה״. כלומר, תתנגד למכה, אבל לא יותר מדי, כך שהיא תספוג את המכה בעצמה, ומה שבפנים לא ייפגע. המכונית הראשונה שעשתה את זה היתה פז׳ו 205, באמצע שנות השמונים של המאה ה-20. המהנדסים שמו את המנוע על מסילות חיכוך, כך שבזמן תאונה חזיתית, המנוע לא יעוף על הנהג אלא יירד למטה במסילות, אבל עם התנגדות, כך שכל הפרונט של האוטו יספוג את המכה וייצר ״מרחק בלימה״, ממש כמו ההתארכות של החבל בנפילה בטיפוס…

זו 205 שנכנסת בעמוד ב-70קמ״ש!
ההתנגשות מאד אלימה, כמובן, אבל תראו איך תא הנוסעים נשאר כמעט שלם…

טוב קצת סטינו מהנושא. זה בגלל שהאוטו שלי הוא פז׳ו 205 ואני אוהב את הדגם הזה…

נמשיך?

בקסדות טיפוס מודרניות הרעיון הזה, של שכבות מעיכה, אומץ במלואו. לכל הקסדות המודרניות יש שכבה של חומר ״מעיך״, שתפקידו לספוג את המכה ושהיא לא תעבור אל הראש של המטפס. לקסדות של הרים יש (בדרך כלל) גם מעטפת קשיחה שמטרתה כפולה:
1. להסיט חפצים נופלים (כמו ציוד או אבנים שנופלים מלמעלה).
2. למנוע חדירה של דברים חדים (כמו אבנים שלא הוסטו ממסלולן…).

את הקטגוריה של קסדות ממש קלות המציאה חברת פצל בשנת 2012 עם הסירוקו. הסירוקו היתה הקסדה הראשונה שתוכננה ונבנתה ללא מעטפת קשיחה, ועדיין עמדה בדרישות התקן של UIAA. היא היתה בצורת ביצה (שממש הפריעה להרבה אנשים) ובצבע כתום (שממש הפריע להרבה אנשים). אבל לא מבחירה. פשוט לא הצליחו לייצר את החומר המתאים לקסדה כזו בשום צבע אחר…

בשנת 2017 יצא דגם חדש, קצת קל יותר, והרבה פחות כתום (בשחור או לבן), והרבה פחות ביצתי… סירוקו 2 הכתיבה את הקו המנחה גם ליצרנים אחרים וכולם הלכו בעקבותיה.

סירוקו (מימין) וסירוקו 2 (בשני צבעים, משמאל) של Petzl

אז לאט לאט הקסדות הספורטיביות איבדו את המעטה הקשיח, ועיבו את השכבה הנמעכת וקיבלנו קסדות קלות מאד. הקסדה הכי קלה שיש נכון לזמן כתיבת הפוסט הזה היא הסירוקו 2 של פצל, עם 185גרם בלבד. קרוב אחריה מופיעה קסדת דואטו של גריבל עם 190גרם (בהמשך). ויש עוד כמה בטווח הזה. אפילו קסדות עם מעטה קשיח דק כמו Stealth של גריבל או וייפור של BD מתקרבות מאד למשקלים האלו.

וייפור של BD (מימין) וStealth של גריבל (משמאל

יש קסדות עם תקן כפול: טיפוס ואופניים או טיפוס וסקי. עד כמה שידוע לי לקונג ולמאמוט יש אפילו קסדות עם תקן משולש: טיפוס/אלפיניזם, אופניים וסקי. אבל האמת היא שיש דרישות קצת מנוגדות בין אופניים לסקי (מידת הבידוד/איוורור של הקסדה, בעיקר) אז לא ברור לי למה מישהו ירצה לרכוב עם קסדת אלפיניזם…

לגריבל יש קסדה עם תקן כפול: לטיפוס/אלפיניזם ולסקי. זו קסדה לא מאד מאווררת (ולכן לא מאד מתאימה לטיפוס ספורטיבי) אבל מאד נוחה. לטיפוס הרים היא כרגע, בעיני, האופצייה המועדפת.

Duetto של Grivel, קסדה המיועדת לסקי-אלפיניזם עם תקן כפול לטיפוס/אלפיניזם וסקי

חיסרון אחד של כל הקסדות האלו, הסופר-קלות, הוא שהן חד פעמיות. בנפילה של אבן גדולה, או במכה חזקה לראש האנרגייה נספגת על ידי מעיכה של שכבת החומר המוקצף של הקסדה. במקרה כזה – הקסדה פסולה. זה גם אומר שקסדה בתיק שעולה לטיסה, למשל, עלולה להישבר בקלות יתרה. אני עולה לטיסות תמיד עם קסדה על הראש. כולם צוחקים עלי כשאני אומר שאצלי – בטיחות לפני הכל…

אז מה אני ממליץ? מבחינה בטיחותית כל הקסדות שקולות זו לזו. כל קסדות הטיפוס עומדות באותו תקן. גם בהשוואה משקלי הקסדות קלות לא תמצאו הבדל גדול.

בקיצור, הקסדה צריכה להיות נוחה. אז ההמלצה שלי תהיה לא לקנות בלי למדוד. הרעיון בקסדת טיפוס הוא שהיא תשמור עליכם, אבל לא תפריע לכם. נוחות, איוורור ומידה מתאימה – יעשו את העבודה.

אני מתנצל שזה פוסט בלי פואנטה, אבל מקווה שבכל זאת נהניתם ממנו…

Leave a comment

Comments are closed.